PRACH A EXHALACE - NIKOHO TO NEZAJÍMÁ - KROMĚ NÁS
Mají být povoleny i clonové odstřely !!
a ty vypadají nějak takto

Jak jsme teprve nedávno zjistili, byl pro povolení
trhacích prací předložen návrh, jehož schválení
by znamenal povolení všech druhů odstřelů, včetně odstřelů clonových, kterými se v 50tých letech trhalo kamenivo na stavbu Slapské přehrady. Pro potvrzení se podívejte na tento výňatek:

Proč jsme při řízení o povolení trhacích prací byli informováni jen o odstřelech vhodných k blokové těžbě kamene a nikoliv o plánovaných clonových odtřelech, jejichž dopad na obyvatele (hluk, prašnost, atd) je nesrovnatelně vyšší ?? Více se dozvíte v oddíle o těžbě.
Prach a ovzduší znečišťující emise se zdá nikoho (abychom byli spravedliví,
kromě životního prostředí Benešov, jak rozvedeno níže) vůbec nezajímá.
Zkusme se podívat, co by představovalo spuštěni lomu z hlediska znečištění ovzduší:
Prach:
- pro odstřely je třeba vyvrtat spoustu děr - při tom se velmi práší
- vlastní odstřel znamená mimořádně vysokou emisi prachu, zvláště,
jedná-li se o odstřely clonového typu, které by byly na pořadu dne první po velmi dlouhou dobu - podle zásob cca 15 let ne-li pořád, pokud je správná naše torie, že lom je primárně určen pro kamenivo a až sekundárně pro "ušlechtilou kamenickou výrobu"a dokud bude odbyt pro kamenivo
- pak se s kameny manipuluje, při tom se rovněž práší
- pak se kameny sbíječkami oddělují a jinak zpracovávají, nedej bože i drtí v drtičích - to vše představuje mimořádný "příděl" prachu. Spuštění lomu by znamenalo souvislou prachovou pokrývku až stovky metrů, t.j. široké okolí by bylo zcela zdevastováno, veškerá flora a fauna by postupně odumřela !!
Škodlivé exhalace:
V POPD je uvažováno s následujícími druhy strojů na dieselový pohon:
- kompresory
- jeřáb na přepravu kamenů
- nakladače
- bagry
- nákladní auta v počtu, podle posledních informací 2 auta za hodinu
- plátkovací mechanizmy
V POPD není výslovně jmenováno, ale je možné uvažovat s drtiči a dalšími stroji, které by zpracovávaly surovinu odstelenou clonovými odstřely.
U všech těchto zařízení a strojů se uvažuje s pohonem dieselovými motory,
a to motory velkých výkonů = velkých objemů válců a tudíž velkch emisí výfukových plynů. Vezmeme-li v úvahu, že lom je z velké části obklopen obytnými a rekreačními objekty, znamenal
by chod uvedených motorů, byť třeba ne všech současně,
podle našeho názoru vytvoření naprosto nedýchatelného prostředí. Máme zkušenost, že směr a intenzita větrů v této oblasti se velmi často mění, takže by byla nepochybně zhoubně zasažena široká oblast v okolí lomu.
Ohledně zatížení životního prostředí prachem a emisemi výfukových plynů se
vyskytuje v případu jediná znímka, a to v podmínce stanovené ve vyjádření OÚ Benešov z 11.11.1996 pod č.j. 404-5102/96Ber - 1 a 2 - "jelikož by se jednalo o " střední zdroj znečištění" - je v této souvislosti požadován OÚ souhlas ČIŽP Praha, odd. ochrany ovzduší k jeho povolení i uvedení do provozu."
Ptáme se: jak je možné, že báňský úřad nepožadoval souhlasné stanovisko příslušného orgánu??
Okresní úřad Benešov, oddělení ochrany přírody tedy vyžaduje souhlas ČIŽP -
oddělení ochrany ovzduší. Pokud je nám známo, není žádný takový souhlas udělen, přesto
byl provoz lomu oficiálně zahájen a rovněž bylo zahájeno řízení o povolení
trhacích prací. Domníváme se, že by mělo být starostí Obvodního báňského úřadu,
aby veškerá požadovaná povolení a souhlasy příslušných orgánů byly řádně vystaveny před tím, než bude uděleno povolení k hornické činnosti, rovněž tak před zahájením řízení o trhacích prací.
Jsme zpátky u podobné situace jako s hlukem -
zřejmě nikomu nepřišlo na mysl, že by také souhlas ČIŽP nemusel být udělen ??!! Co se stane, pokud příslušný orgán usoudí, že souhlas nemůže být dán a my jsme přesvědčeni že souhlas s devastací ovzduší prachem a mohutnými emisemi z výfukových plynů nemůže být v rekreační oblasti udělen??
Neexistence souhlasu příslušných orgánů se znečištěním ovzduší je jednou z připomínek,
které jsme předali při řízení o povolení trhacích prací. Jsme moc zvědaví, jak to dopadne.
Další vývoj sledujte v pasáži o ostudném Rozhodnutí o povolení trhacích
prací, vydaném 15. února 2005.
ZPĚT NAHORU